Jeg bliver fra tid til anden spurgt om, hvordan jeg griber selve skriveriet an. Jeg har derfor nedfældet en kort udgave af hvordan jeg griber det an, når jeg skriver et D&D modul.

Selve skrive processen er forskellig fra person til person. For mig starter det hele selvfølgelig med en idé der først skal arbejdes på og modnes, og derefter bygger jeg ofteste et tanke-kort, hvor jeg sætter idéerne i struktur, får oprettet PostIts med NPC’er og lokaliteter, og når der er en rød tråd imellem de forskellige dele. Så den røde tråd er der, går jeg igang med at skrive.

Først skriver jeg en (meget) løs outline, der nævner steder, evt NPC’er, handling, etc jeg tidligere har identificeret. Bare en kronologisk korrekt fristil på en halv A4 side, fra modul start til modul slut. Derefter tager jeg et par gennemløb, hvor jeg fylder mere på de enkelte dele, så der kommer godt flow i historien. Herefter fylder den gerne en hel A4 side eller lidt mere.

Derefter deler jeg outlinen ind i de dele, der passer til historien. Altså første del vil altid være Call to Action, derefter følger Part 1 til Part x, afhængigt af hvad der nu passer (her er der ingen skrevne regler om antal dele, blot hvad der giver mening). Nu har jeg egentlig et modul der er næsten klar til at blive play testet, hvis man er ferm med Monsters Manual (Jeg playtester dog ofteste først når jeg er helt færdig :)).

Næste seance går så ud på at identificere de forskellige scener der er i hver part, startende med Call to Action. Nogle gange giver det ikke lige sig selv hvordan f.eks. Part 2 skal inddeles, så er det ok at spring den over og tage Part 3, så kan det være at Part 2 helt af sig selv dukker op på det indre biograflærred. Når hver del er inddelt i scener er det egentlig “bare” at få fyldt indhold ind i disse, som passer til outlinen.

En scene er oftest delt op i Area Information, Creature Information, andre dele der kan være interessante for spillerne at vide eller grave sig ned i og endelig Treasure (opsummering af ting der kan findes i scene) og Development (hvordan kommer vi videre til næste scene). Dette er også en ret iterativ proces, hvor det bare er om at tage fat i een scene ad gangen fra en ende af, eller hvor inspirationen lige ligger.

Så er vi faktisk der hvor det ligner et modul. Nu har vi et modul der beskriver scener, encounters, puzzles, exploration, etc.

Næste trin er korrektur læsning og pre-editering, altså gå modulet igennem for at sikre at templaten er brugt korrekt (de rigtige typografier til overskrifter, lister, tabeller, etc). Hedder Appendix’erne A, B og C eller 1, 2 og 3 (de skal hedder A, B og C, mens handouts og maps er nummererede :P)? Og er monstrene sat rigtigt op typografisk (især her kan Word drille noget så frygteligt).

Når dette er gået igennem et par gange så du er sikker på at alt er sat rigtigt op, så skal du finde dig en editor/redaktør der kan gøre det samme, gå teksten kritisk igennem (“er det der virkelig nødvendigt?”) og hjælpe dig med at tune modulet så godt som muligt.

Der er en uskreven regel om at moduler bør holde sig indenfor ca 10.000 ord, fra “Adventure Primer” til sidste appendix side inden “DM Tips”-siden bagerst for et 4 timers modul. Det lyder ikke af meget, men man kan opnå rigtigt meget ved små omskrivninger, etc. Det kan redaktøren hjælpe med. Det redaktionelle arbejde er ofte et ping-pong imellem redaktør og forfatter.

Når det redaktionelle er på plads, er du klar til at udgive dit modul på DMsGuild!

Find nogle fine billeder, du gerne må bruge (der findes en masse på DMsGuild men også billeder udgivet på CC-0/Creative Commons er gode) og gør modulet indbydende at se på også.

Vupti, så er du modul og/eller AL forfatter !